Jégcsapok helyett meleg víz

Tájegység:
Cserhát
Útvonal:
Pongormalom – Sámsonháza – Meleg-forrás – Csűd-hegy – Nagy-Rennek – Fehér-bánya – Rákóczi-kápolna – Mátraszőlős – 21-es főút

A Zöld Út Természetjárók Egyesülete nyílt gyalogtúrát hirdet 2019. február 23-ára, szombatra.

A túra bemutatása:

A Mária Út egy rövid szakaszát járjuk be, extra kitérőkkel.

Sámsonháza előtt szállunk le a buszról, hogy megnézzük a híres kőfejtőt. A települést –a kötelező pecsételés után – az evangélikus templom mellett hagyjuk el. Egy jó kis húzós emelkedőn egészen a Csűd-hegy mészköves tetejéig kapaszkodunk, ahonnét gyönyörű körpanorámában lehet részünk tiszta idő esetén! Fejérkő várának környéke, a kőfejtő és a Mátra uralja a látóhatárt.

Visszaereszkedünk a zarándokútra, felkeressük a közeli langyos vizű forrást. A Cserhátra oly’ jellemző dimbes-dombos tájon haladunk, majd kitérünk egy elhagyott mészkőbányához.

A „kibelezett” Rákóczi-kápolnát érintve érünk Mátraszőlősre.

Találkozó a 7.15-kor Salgótarjánból Sámsonházára induló buszon, vagy a túra kiinduló pontján 8.15-kor.

Szükséges felszerelés: kényelmes és bejáratott lábbeli, időjárásnak megfelelő öltözék, víz és élelem

Mindenkit szeretettel vár Vincze Gábor túravezető!

Ha valaki kíváncsi rá, ez lett volna az "A" változat frown (a fenti a megvalósuló B):

Jégcsapos kalandos

Útvonal:

Mátraverebély, vasúti megállóhely – Mocsolyás – Macska-árok, dácittufa erózió – Szakadás-gödör – Felső-Csevice-kút – Fehér-bánya – Tar, vasútállomás (9,2 km/310 m)

Túra azoknak, akik nem riadnak vissza attól, ha a természeti értékek szépségeinek felfedezéséért ki kell lépniük a komfortzónájukból! Enyhe időjárás esetén egy másik túraútvonal bejárására kerül sor.

Túránk sikerének záloga a hideg téli időjárás. Elsősorban azért keressük fel ekkor ezeket - a kevesek által ismert - helyeket, hogy a sziklaszurdokok fagyott világában gyönyörködhessünk. Enyhe időben kissé módosul útvonalunk, kevésbé lesz kalandos.

A túrához kell egy kis adag bátorság, de legfőképpen az, hogy ne féljünk megismerni a természet vad, zabolátlan oldalát. Helyeket, ahol minden lépés kaland, minden megtett méter kihívás, élmény! A lényeg, hogy nem a jól kitaposott, jelzett utaké lesz most a főszerep! J

Mátraverebély egykor szebb napokat megélt vonatállomásáról indulunk a Kéktúra útvonalán. Ezen két kilométert sem teszünk meg, azt máris elhagyjuk első, különleges látnivalónk kedvéért.

A Macska-árok megkapó vízeséséhez ereszkedünk le. Igen meredek partoldalon érkezünk a vízmosás aljára, itt fontos szerepe lesz a túrabotoknak és egyéb egyensúly megőrzéséhez szükséges kellékeknek – például a kezünknek! Aki ide eljut, a látvány mindenért kárpótolni fogja!

Miután az árokból kikecmeregtünk, vár ránk utunk legmagasabb tengerszint feletti pontja (370m), ahonnét a Szakadás-gödör varázslatos sziklaszurdokába érkezünk le. Ha szerencsénk lesz, be lesz fagyva a patakmeder, és végig gyalogolhatunk a vízfolyáson.  Tartós fagyok esetén van erre esély, és arra is, hogy jégcsaposzlopok álljanak mellettünk díszőrséget több száz méteren át. Ha enyhe időt, és száguldó patakot hoz az időjárás, akkor a szurdok felett – oda be-be kukkantva – járjuk be a szakaszt.

A Csevice-völgybe jutva már jelzett, és jegesre vagy sarasra taposott út vár ránk. Innen még kitérünk a völgy fölé magasodó Fehér-sziklák bányájába, „kemény” 60 méter szintemelkedést leküzdve.

Mielőtt még Tarra érnénk, bakancsunkat megtisztíthatjuk a Szalajka patak vizében, ha szükséges.

Remélem, élményekben gazdag túra után térünk haza otthonunkba!

Találkozó a Salgótarjánból 8.29-kor Hatvan felé induló vonaton, vagy Mátraverebély vasúti megállóhelyén 9.10-ig!

Szükséges felszerelés: bejáratott – lehetőleg vízhatlan – túrabakancs vagy csizma, váltócipő és/vagy váltózokni, túrabot, elegendő élelem és folyadék

Powered by iCagenda

Elérhetőségünk

Péntekenként 16:00–17:00 között vagyunk megtalálhatók a salgótarjáni József Attila Művelődési és Konferencia Központban.

Címünk: 3100 Salgótarján, Fő tér 5.

Levelezési cím: 3100 Salgótarján, Rákóczi út 36.