A Börzsöny mesés vulkáni hegyei

Tájegység:
Börzsöny
Útvonal:
Márianosztra – Kopasz-hegy – Lengyel-rétek – Só-hegy – Nagy Sas-hegy – Nagyirtáspuszta – Márianosztra

A Zöld Út Természetjárók Egyesülete nyílt gyalogtúrát hirdet 2023. március 26-ára, vasárnapra.

Találkozó 9.15 és 9.30 között Márianosztrán, az orvosi rendelő környékén (Miklós utca, Szőlő utca). A túra autós túra, kérünk titeket, szerveződjetek az eseménynél (Facebook)!

A helyszín megközelíthető az alábbi útvonalakon:

• Salgótarján – Balassagyarmat – Márianosztra, 107 km, 1 óra 47 perc
  • Salgótarján – Hatvan – M3 – Márianosztra: 155 km 1 óra 55 perc
A szintemelkedést az első körülbelül 7 kilométeren leküzdjük, a túra nagyjából 5 órát vesz igénybe.

Mindenkit szeretettel vár Félegyházi Éva túravezető!

A túra leírása

Forrás: https://kirandulastippek.hu/dunakanyar/marianosztrai-kortura-a-borzsony-meses-kilatast-nyujto-vulkani-kupjaira

Márianosztra központjából, az autóbusz fordulótól indulunk a Miklós utcán, a Zöld sáv és a Piros + jelzéseket követve. A Szőlő utcára, balra térnek majd el a jelzések, mi is erre megyünk, majd a P+ jelek balra fordulnak le, itt fogunk majd visszajönni, ha kocsival vagyunk, egészen idáig fel tudunk jönni, és valahol az út szélén letehetjük az autót. A Zöld jelzésű úton elhagyjuk a falu utolsó házait is, széles, kényelmes kocsiúton gyalogolunk, kellemes, árnyas erdőben. Hosszúkás, elbűvölő szépségű tisztást, a Sarok-rétet érintjük, és 20 perc, enyhén, de folyamatosan emelkedő úton érjük el a Zöld ∆ jelű ösvény leágazását, melyen jobbra fordulva szerpentinezünk fel a Kopasz-hegy tetejére. A széles gyalogútból egyre keskenyebb és meredekebb ösvény válik, a hegyet szerencsére, annak árnyékos, erdős, északi oldalán keresztül hódítjuk meg.

Hirtelen bukkanunk ki a Kopasz-hegy (539 m) sziklás, füves, hosszú gerincén, majd jobbra tartva megyünk végig rajta, egészen a csúcsig, melyet kereszt koronáz. Sajnos, Krisztus fél karja hiányzik, az amúgy nagyon szép, fémből készült feszületen. A Kopasz-hegy a Börzsöny egyik legszebb pontja, a magasan Márianosztra fölé magasló, kopár hegycsúcs már-már kárpáti jellegű, parádés körkilátás nyílik róla, lábunk alatt a Dunakanyar nagy része, közvetlen előttünk Márianosztra a pálos templommal és a börtön épületével, a távolban az esztergomi bazilika impozáns épülete a Duna szalagjával. Északra a Magas-Börzsöny terjedelmes erdőségei, előtte, következő úticélunk, a szabályos kúp alakú Só-hegy, nyugatra a Nagy-Galla jellegzetes csúcsai. Nehezen szakadunk el a varázslatos helyről, ugyanazon az ösvényen ereszkedjünk vissza a Zöld jelzésű út elágazásáig, ahol jobbra fordulva folytatjuk túránkat. Átvágunk egy szép kis tisztáson, pár perc után egy újabb szép mezőn, a Lengyel-réteken táblás útelágazáshoz érünk. Balra először a Z+, pár méterre, a Zöld □ jelű utak ágaznak le. Mi tartjuk az irányt a Zöld sáv jelű ösvényen, mely egy tölgyes után keresztez egy széles kocsiutat, majd felszerpentinezik a Só-hegy (néhány térképen Sós-hegy) kiterjedt, szabad térségére, a Só-hegy válla nevű varázslatos oldalba. Felkapaszkodunk a káprázatos körpanorámát nyújtó Só-hegy (584 m) csúcsára, délre feltűnik az esztergomi bazilika sziluettje, előttünk sorakoznak a Börzsöny déli részének jellegzetes csúcsai, a Kopasz-hegy, a Nagy-Galla, a Hegyes-tető. Északnak a Magas-Börzsöny hegyei, a közelben pedig a Nagy-Sas-hegy magaslik, következő célpontunk.

Tovább indulva, lejövünk a hegytetőről, majd újból emelkedni kezd Zöld sáv jelzésű turistautunk. Átvágunk az idilli fekvésű, ligetes Nagy-rét kaszálóján, mely különösen ősszel nyújt mesebeli látványt, felmászunk a nyeregbe, ahol a jobbra tartó Zöld∆ jelű ösvény kínál rövid, de igen látványos kitérőt a Só-hegyi-rétre. Az innen feltáruló kilátás lélegzetelállító, látjuk a Nagy-Sas-hegy tökéletes vulkáni kúp alakját, a messzeségben felcsillan a Duna kék szalagja, jól látható a Naszály magányos tömbje, a Börzsöny déli hegyei, a Visegrádi-hegység. Különleges látvány, az előttünk tornyosuló, szintén kopár Só-hegy jellegzetes, vulkánra emlékeztető kúpja. Menjünk vissza az elágazáshoz, ahonnan a Z∆ jelű ösvény meredeken vezet fel a Nagy-Sas-hegy (609 m) alacsony fákkal benőtt tetejére, még a csúcs előtt megnyílnak a fák, szép kilátásban lehet részünk az alant elterülő Nagy-rétre. A hegyre vezető kaptató, utána pedig a kellemetlenül meredek lejtő kihagyható, ha egyből jobbra fordulunk a Zöld sáv jelzésű útra, mely jobbról kerüli meg a Nagy-Sas-hegy csúcsát.

A hegytetőről tovább a Z∆ jelek vezetnek le a Zöld jelű útra, ahol balra fordulva ereszkedünk le a hegyről. Rövidesen elágazáshoz érünk, utunkról balra ágazik le a Zöld + jelzésű ösvény, ezt kövessük, melyen hangulatos erdőn át bukkanunk ki Nagyirtáspusztára. Egy szép vadászház mellett érünk ki egy keresztben futó murvás útra, jobbra fordulunk és pár lépés után kijutunk a Szt. Orbán Erdei Hotel előtti hatalmas rétre. A nívós környezetben lévő szálló étterme minden vendég előtt nyitva áll, kitűnő alapanyagokból készült, fantáziadús fogásokkal várják a betérőket. Jó időben, az eszményi teraszon üldögélve szusszanhatunk egyet, söreinket kortyolva. Folytassuk túránkat a széles kocsiúton a Z+ jelzésen, de pár lépés után, balra térünk le a Zöld □ jelű kényelmes gyalogútra, mely egy fenyvesen fúrja át magát.

Keresztezzük a Szob és Nagybörzsöny közti kisvasút vonalát, balra a Vetettfű vasúti megállóhely, a kisvasút áprilistól októberig, hétvégenként közlekedik.

Rövidesen kiérünk az idilli fekvésű Vetettfű tisztására, melyen keresztülvágunk, majd árnyas erdőben ereszkedünk le közepesen meredeken lejtő úton a Bezina-völgybe. Találkozunk a jobbról jövő Piros+ jelű úttal, illetve a Mária-zarándokúttal, melyekre balra fordulva megyünk tovább gyönyörű, fiatal bükkszálerdőben Márianosztra felé. Egy kis patak gázlójánál a Z□ jelű út balra kanyarodik el a Füstös-forrás felé, mi maradunk a Piros + és a Mária-út jelzésein. Pár lépés után kiérünk a Bezina-rétre, melynek közelében a Zöld+ jelzésű út ágazik le balra, a Bükkös-árkon keresztül a Lengyel-rétek felé. A piros kereszten maradva keresztezzük a kisvasút síneit, majd széles úton haladva hagyjuk el a Bezina-patak völgyét. Félóra múlva a Nemzeti Park táblánál, kis kőhídon keresztezünk egy patakot és kiérünk a Márianosztra felett fekvő tágas mezőkre.

Piros kereszt jelzésű utunk széles bal kanyarral folytatódik, jobbra jól látszódik a kegytemplom barokk ikertornya, a hajdani kolostor épülete, melyben jelenleg a híres fegyház működik. A börtön kerítése mellett megyünk, később gyümölcsösök közt futó dűlőúton jutunk vissza a már ismert elágazáshoz, a Zöld sáv jelzésű Szőlő utcára. Jobbra kanyarodunk, majd ismét jobbra, és a Miklós utcán érünk kiindulási pontinkhoz, a falu központjába.

A túra után megnézhetjük a Kálváriát, és szabadprogramként önállóan a Márianosztrai templomot.

Powered by iCagenda

Elérhetőségünk

Péntekenként 16:00–17:00 között vagyunk megtalálhatók a salgótarjáni József Attila Művelődési és Konferencia Központban.

Címünk: 3100 Salgótarján, Fő tér 5.

Levelezési cím: 3100 Salgótarján, Rákóczi út 36.